Containerbegrip: Presentatievaardigheden
Ben jij authentiek, heb je geen 9-tot-5-mentaliteit en ben je een echte go-getter? Mooi! Dat zegt precies helemaal niets over wie jij bent als mens. Dat is wat containerbegrippen doen. Die zijn zo algemeen, dat je er van alles mee kan bedoelen, waardoor ze hun waarde verliezen. Elk vakgebied heeft zo zijn containerbegrippen. Vooral op het gebied van persoonlijke ontwikkeling zie je soms door de bomen het bos niet meer. In deze rubriek ga ik elke maand een beetje dieper in op de containerbegrippen rondom loopbaan & persoonlijke ontwikkeling, zodat ze weer een beetje betekenis terugkrijgen. Vandaag de onthulling van het containerbegrip van februari: Presentatievaardigheden.
Containerbegrip: Presentatievaardigheden
Presentatievaardigheden is een verzamelnaam voor de manieren die je jezelf aan kan leren (of van nature hebt) om je boodschap over te brengen. Mensen hebben vaak meteen een beeld bij het woord presentatievaardigheden. Ze zien zichzelf zwetend op een podium voor een enorme groep mensen staan, ze zien zich zwoegen op de PowerPointpresentatie voor een online platform of ze zien zichzelf vakkundig de flipover in de vergaderzaal hanteren. Dat één term zoveel heel verschillende beelden op kan roepen is vaak al wel een teken aan de wand: we hebben hier te maken met een containerbegrip. Waarom is dat erg? Dat is erg omdat er voor al die verschillende situaties een hele andere strategie nodig is. Wanneer jij in je ene baan heel goed hebt geleerd hoe je een presentatie geeft over de successen die je hebt behaald met je team, wil dat niet zeggen dat dezelfde methode gaat werken voor het overtuigen van je nieuwe baas die nergens tijd voor heeft.
Om meer zicht te krijgen op welke vaardigheden je nu precies in moet zetten voor je presentatie heb ik een presentatiemodel ontwikkeld. Dit model helpt je met het nuanceren van het containerbegrip presentatievaardigheden, zodat je de juiste strategie kan kiezen. Ook kan het helpen om je inzicht te geven in de kwaliteiten die je nog verder kan ontwikkelen om in elke situatie het best uit de verf te komen.
De basis van dit model zie je in de afbeelding. Afhankelijk van de tijd die je hebt om je boodschap over te brengen en de betrokkenheid van je publiek, kan je een inschatting maken welke strategie het meest effectief is. Binnen elke strategie zijn er natuurlijk ook weer keuzes te maken. Daar ga ik in februari verder op in. Elke week post ik een blog dat ingaat op één van de vier strategieën uit dit model, wanneer je het in kunt zetten en waar je focus van het kwadrant ligt. Als je niets wil missen, volg dan NVL Coaching op LinkedIn of Facebook .
Om met een lekker containerbegrip te eindigen zeg ik nu: tot snel en pluk de dag!